Your address will show here +12 34 56 78

Fitness oefeningen

Er zijn heel wat fitness oefeningen die heel nuttig en effectief zijn bij het opbouwen van kracht en spiermassa. Jammer genoeg zijn er ook fitness oefeningen die een stuk minder effectief zijn, of zelfs gevaarlijk kunnen zijn en blessures kunnen opleveren.

We hebben een database gemaakt van de meest populaire en geschikte oefeningen met een laag blessurerisico en een bewezen effect op spiergroei en krachttoename.
Fitness icon
lichaam met borstpieren uitgelicht

Blogs over fitness oefeningen

Alle spiergroepen

In het bovenstaande overzicht vind je een verzameling van alle spiergroepen in het menselijke lichaam. Het is belangrijk alle spiergroepen gezamenlijk te trainen, zodat je lichaam zich symetrisch ontwikkeld. Per spiergroep hebben we een handje vol effectieve oefeningen voor je beschreven.

Wanneer je niet precies weet in welke volgorde je deze oefeningen het beste kan uitvoeren en op welke dagen, dan raden we je aan om even te kijken naar onze gratis trainingsschema’s. In sommige gevallen is het effectiever om bepaalde spiergroepen tegelijkertijd te trainen, omdat je deze beide gebruikt tijdens bepaalde oefeningen. Tijdens het bankdrukken gebruik je bijvoorbeeld je borst- en schouderspieren, maar ook je triceps. Ga je bankdrukken is het vaak logisch om tijdens je training op deze drie spiergroepen te focussen, afhankelijk van je trainingsfrequentie.

Een overzicht van alle oefeningen

Per spiergroep hebben we een overzicht gemaakt van de belangrijkste en meest effectieve fitness oefeningen. Natuurlijk zijn het niet alle oefeningen die bestaan, maar dit is ook niet nodig. Steeds vaker zien we oefeningen voorbij komen op Instagram en andere social media die er dan wel leuk uitzien, maar vaak zijn ze niet of in mindere mate effectief dan de oefeningen die we al langer kennen en gebruiken.

Fitness oefeningen zijn eigenlijk op te delen in drie categorieën. Oefeningen die je kunt uitvoeren met machines, vrije gewichten of met je eigen lichaamsgewicht. Vervolgens kun je fitness oefeningen verder op delen in compound – en isolatie oefeningen. Een gezonde mix tussen al deze soorten oefeningen is essentieel, omdat iedere soort zijn eigen voordelen heeft.

Wat zijn de voordelen van fitness oefeningen?

Het correct uitvoeren van fitness oefeningen brengen vele voordelen met zich mee. Het versterken van belangrijke spieren in het lichaam en het aanleren van een goede houding zijn hier belangrijke voordelen van. Daarnaast kan het structureel uitvoeren van fitness oefeningen ook zorgen voor mentale gezondheid en een beter zelfbeeld. 

Welke fitness oefeningen kan ik het beste doen?

Zoals we eerder aangaven, er zijn zo ontzettend veel fitness oefeningen en je kaan ze niet allemaal doen. Naast het feit dat je ze niet allemaal kan doen, is dit ook absoluut niet aan te raden. 

Het is goed om te experimenteren met verschillende fitness oefeningen voor verschillende spiergroepen. Het doel is om progressief beter te worden bij het uitvoeren van de oefening, maar ook als het gaat om het aantal herhalingen en de hoeveelheid in gewicht. Om deze reden is het aan te raden een select groepje fitness oefeningen te gebruiken tijdens je trainingen die je goed liggen. De ene oefening kan voor iemand anders goed werken en voelen, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn.

Heb je de oefeningen gevonden die voor jou goed werken en waar je merkt dat je de spieren belast die je wil belasten? Probeer dan langere tijd deze fitness oefeningen uit te voeren waarbij je focust op verbeteringen in je houding/uitvoering, aantal herhalingen en/of gewicht.