PORTFOLIO
SEARCH
SHOP
  • Your Cart Is Empty!

 

Voedingssupplementen en fitness supplementen

Welke supplementen heb je nou echt nodig en welke niet?

Dit hebben we voor je uitgezocht. Er zijn allerlei verschillende soorten voedingssupplementen op de markt die gebruikt worden voor verschillende doeleinden. Voor de consument is het vaak moeilijk bepalen welke supplementen zij wel of niet nodig hebben. Om wat duidelijkheid te scheppen vertellen we je welke voeding- en fitness supplementen nou daadwerkelijk werken en wanneer je deze wel of niet nodig hebt.

Fitness supplementen

Wat zijn supplementen?

Fitness supplementen worden ook wel sport supplementen of gewoon supplementen genoemd. In principe is deze groep hetzelfde als voedingssupplementen.

Bij fitness supplementen ligt de nadruk voornamelijk op supplementen die een ondersteunde rol bieden bij het behalen van bepaalde sportprestaties. Voedingssupplementen hebben als voornaamste doel het verbeteren van de algemene gezondheid.

De voornaamste ingrediënten van fitness- en voedingssupplementen zijn:

  1. Vitamines

  2. Mineralen

  3. Vetzuren

  4. Antioxidanten

  5. Aminozuren

  6. Aminozuren

  7. Probiotica

  • Text Hover

 

De supplementen worden voornamelijk gebruikt voor het bevorderen van de algemene gezondheid, spiergroei, krachtstoename en gewichtsverlies. Supplementen zijn in allerlei vormen verkrijgbaar. Fitness- en voedingssupplementen zijn voornamelijk beschikbaar in tabletvorm, capsules en poedervorm.

De bestanddelen in deze voedingssupplementen zijn vaak van natuurlijke oorsprong waar bij de bestanddelen geïsoleerd zijn zodat er een hoge concentratie ontstaat.

 

Voedingssupplementen dienen als aanvulling op een gezond en gevarieerd dieet, niet als vervanging

Image Caption

Felix van Aken

MSc Bewegingswetenschappen

 

Welke supplementen moet ik nemen (voor spieropbouw)?

Eén veel gestelde vraag voor vele is: “welke supplementen heb ik nodig?”. Wanneer we kijken naar supplementen die enkel en alleen bevorderend werken op je sportprestaties, hangt dit af van je doelen.

In principe kan je alles uit je voeding halen, daarom is het belangrijk om de focus op je voeding en dieet te leggen. Het supplementeren in voeding is erg handig wanneer je een keer weinig tijd hebt of gewoon even geen zin om uitgebreid over je dagelijkse voeding na te denken.

We nemen de verschillende fitness supplementen met je door!

Whey eiwitshakes en eiwitpoeder

Voordat je de beslissing maakt of je wel of geen eiwitshakes gaat nemen zal je moeten berekenen hoeveel eiwitten je dagelijks binnenkrijgt en hoeveel je er daadwerkelijk nodig hebt voor een optimaal resultaat. Hoe je dit berekent kan je zien op onze pagina over voeding. De gemiddelde man die als voornaamste doel het opbouwen van spiermassa heeft, zal rond de 160 gram aan eiwitten per dag binnen moeten krijgen.

Voor een veganist, vegetariër of iemand die gewoon niet veel vlees eet, kan het lastig zijn het eiwitdoel te behalen. Voor deze groep is supplementeren in eiwitten een goede oplossing. Naast eiwitten krijg je ook belangrijke aminozuren binnen, genaamd: BCAA. Deze aminozuren zorgen voor sneller herstel van de spieren waardoor eiwitshakes een mooie aanvulling zijn binnen een sportdieet.

Eiwitshakes worden snel opgenomen door het menselijk lichaam, waardoor ze vaak gebruikt worden direct na het sporten of voor het slapen.

Kwaliteitsverschillen zijn er jammer genoeg wel op de whey eiwitshake en eiwitpoeder markt. Verschillende merken hebben verschillende eiwitgehaltes in het eiwitpoeder waardoor de één effectiever is dan de ander. Ook op het gebied van prijs verschillen sommige poeders veel van elkaar.

Om ervoor te zorgen dat je de beste eiwitsupplementen krijgt voor je geld hebben wij de bekendste eiwitshakes en eiwitpoeders met elkaar vergeleken. Ben je benieuwd naar de resultaten? Vergelijk eiwitten voordat je ze koopt.

  • Text Hover

 

Wanneer je een product in een volkoren variant kan aanschaffen moet je dit altijd doen. Deze complexe koolhydraten geven je langer een voldaan gevoel en dienen de hele dag door als brandstof voor je lichaam.

Testosteron verhogende supplementen

Testosteron heeft een belangrijke rol bij het opbouwen van spiermassa en kracht. Het hormoon is verantwoordelijk voor het opbouwen van spiermassa. Het testosteron gehalte wordt vaak verhoogd en gemanipuleerd door middel van anabolen steroïden. Echter zijn er ook andere natuurlijke manieren om het testosterongehalte te verhogen die geen schade leveren aan de nieren.

De vijf wetenschappelijk bewezen testosteron verhogende supplementen die wij aanraden zijn alsvolgt:

  1. Zink

  2. Magnesium

  3. Vitamine D3

  4. Creatine

  5. DHEA

#1 Zink

Zink heeft een wetenschappelijk bewezen effect op testosteron levels. Dit is alleen van toeppassing wanneer iemand een dagelijks tekort heeft aan zink. Actieve sporters hebben sneller last van zink tekort omdat zij bovengemiddeld zweten. Het mineraal verlaat het lichaam via de zweetporiën.

Wanneer je het idee hebt dat je te weinig zink binnenkrijgt is het mogelijk hierin te supplementeren. Naast een bevorderend effect op je testosterongehalte heeft dit ook een positieve werking op je gezondheid. De aanbevolen dosering van een zink supplement voor een actieve sporter die veel zweet is 25 tot 30 mg per dag.

Het wordt aangeraden het supplement tijdens een maaltijd in te nemen.

#2 Magnesium

Net als bij zink heeft magnesium alleen een bevorderend effect op het testosteron wanneer hier een tekort aan is. Bovengemiddeld zweten en stress zijn de grootste oorzaken van een magnesiumtekort. Mocht je de extra hoeveelheid magnesium niet nodig hebben en neem je dit toch kan dit geen kwaad.

De aanbevolen dosering van een magnesium supplement is 200 tot 400 mg per dag. Het wordt aangeraden het supplement tijdens een maaltijd in te nemen.

#3 Vitamine D3

Vitamine D3 heeft een wetenschappelijk bewezen testosteron verhogend effect. Er zijn onderzoeken gedaan waarbij proefpersonen met een langdurig tekort aan vitamine D3. De proefpersonen kregen vitamine D3 supplementen en dit ging gestaag met een verhoging in het testosteron niveau.

De aanbevolen dosering van vitamine D3 supplementen is 2000 tot 3000 IU per dag. Het wordt aangeraden het supplement tijdens een maaltijd in te nemen.

#4 Creatine

Creatine heeft een bewezen effect op het verbeteren van fitnessprestaties. Creatine herstelt ATP-niveaus in de cellen en het bevordert het opbouwen van spiermassa en testosteron. De aanbevolen dosering van creatine is 5 gram creatine per dag.

Creatine kan verschillen in prijs en kwaliteit, om de keuze makkelijker te maken hebben wij creatinesupplementen van verschillende aanbieders met elkaar vergeleken. Vergelijk creatine voordat je het supplement aanschaft om zo de beste keuze te maken.

#5 DHEA

DHEA is een stof dat van nature in het menselijk lichaam zit en zorgt voor de productie van de mannelijke en vrouwelijke hormonen (testosteron en oestrogenen). Om deze een boost te geven kan je supplementeren in DHEA.

Het product wordt voornamelijk aangeraden aan mannen die last hebben van leeftijdsgeralteerde testosteron tekorten. De aanbevolen dosering van DHEA is 25 tot 50 mg per dag, het liefst tijdens een maaltijd.

Welke voedingssupplementen heb je nodig en werken echt?

Met honderden verschillende soorten supplementen op de markt is dit iets wat vele zich tegenwoordig afvragen. Er zijn genoeg supplementen met een bewezen werking hebben, maar ook veel die dit niet hebben.

Vanuit InfoFitness hebben we een lijst opgesteld met supplementen die de hoogste meerwaarde bieden en een 100% wetenschappelijk bewezen werking hebben.

Proteïne supplementen (whey en caseïne)

Proteïne supplementen kunnen erg waardevol zijn wanneer je moeite hebt met het behalen van je eiwitdoel. De eiwitten in deze supplementen zijn (meestal) van goede kwaliteit en zijn daarom ideaal als toevoeging aan je dagelijkse dieet.

Creatine monohydraat

Creatine monohydraat is één van de meeste onderzochte supplementen. Het product is relatief goedkoop vergeleken met andere supplementen en heeft een bewezen werking waardoor het zeker thuis hoort in deze lijst.

Multivitaminen en mineralen

Multivitaminen en mineralen hebben naast effect op je algehele gezondheid ook invloed op je sportprestaties en herstel.

Omega 3 visolie

Omega 3 vetzuren hebben een verlagend effect op het lichaamsgewicht en een positief effect op spiergroei. Dit komt omdat omega 3 vetzuren een anabool effect hebben op de insuline.

  • Text Hover

Wanneer zijn voedingssupplementen af te raden?

Zoals eerder benoemd dienen supplementen als aanvulling op je voeding. Wanneer het zo is dat je al voldoende binnenkrijgt van een bepaalde voedingsstof is het niet meer nodig om hierin te supplementeren.

Doe zelf eerst onderzoek naar de voedingsstof waarin je wil supplementeren en bekijk of je hier al genoeg van binnenkrijgt in je dagelijkse dieet, of dat er een eventueel tekort is. Wanneer er geen tekort is raden we niet aan om extra supplementen te nemen. Naast het feit dat dit geen toegevoegde waarde heeft, kan het in sommige gevallen schadelijk zijn voor de gezondheid.