PORTFOLIO
SEARCH
SHOP
  • Your Cart Is Empty!
Your address will show here +12 34 56 78

BCAA / Aminozuren vergelijken en kopen

Met meer dan 20 verschillende soorten aminozuren is het vaak moeilijk inschatten in welke aminozuren je het beste kan supplementeren. Belangrijk om te weten: dit is voor iedereen verschillend. We leggen je uit in welke gevallen je beter voor een BCAA of EAA supplement kan gaan.

We hebben de beste Aminozuur supplementen van de bekende en betrouwbare aanbieders met elkaar vergelijken op basis van verschillende criteria. Gebruik de vergelijkingstabel om het supplement te vinden dat het beste past bij jouw behoeften!

Beste BCAA (top 3)

Voor de sporter die geen zin heeft om alle BCAA en andere aminozuur supplementen van Nederland met elkaar te vergelijken hebben wij door de experts van InfoFitness een top 3 laten opstellen.

Deze drie BCAA aminozuren zijn van hoogstaande kwaliteit en worden aangeboden door erkende bedrijven binnen de supplementenbranche. In onze vergelijkingstabel kunnen alle eiwitshakes van Nederland met elkaar vergeleken worden.

Zie hieronder de top 3 beste BCAA’s van Nederland!

1. The Amino+ van MyProtein

Het plusteken in de naam geeft het in dit geval al aan, je krijgt extra veel bij The Amino+ van MyProtein. Naast de BCAA’s bevat het supplement 9 verschillende aminozuren.

Naast al deze aminozuren voorziet het supplement ook in één keer je dagelijkse behoefte aan vitamine C. The Amino+ is verkrijgbaar in drie heerlijke smaken.

Kijkend naar alle voedingsstoffen is er voor een prijs van €0.74 per serving van 10 gram absoluut geen betere vinden. The Amino+ is wat ons betreft het absolute nummer 1 BCAA supplement van dit moment!

  • Text Hover
€29.99 voor 400g

2. Amino Perfection van Body & Fit

De nummer twee op onze lijst is de Amino Perfection van Body & Fit, en het is duidelijk waarom. Waar je normaal kiest tussen een BCAA of EAA supplement, is dit bij de Amino Perfection van Body & Fit niet nodig.

Naast BCAA aminozuren, bevat het ook EAA aminzouren. Hierdoor bevat het supplement in totaal 8 verschillende aminozuren, wat het een compleet pakket maakt.

Niet zeker in welke aminozuren je wel of niet hoeft te supplementeren? Dit supplement heeft je in iedergeval op alle vlakken gedekt!

  • Text Hover
€11.90 voor 330g

3. Amino Super Tabs van Body & Fit

De Super Tabs van Body & Fit zijn je beste keus wanneer je kijkt naar prijs per serving. Een serving van 10 gram BCAA kost je omgerekend maar €0.20 per serving

Ondanks het feit dat de tabs zo extreem goedkoop zijn gaat er niks verloren aan kwaliteit. Naast BCAA’s krijg je ook EAA’s, glutamine en alanine binnen. 

Hoef jij jouw BCAA’s niet per se met een smaakje door je drankje tijdens jouw training? Dan raden wij je zeker aan de Super Tabs van Body & Fit te gebruiken tijdens, voor en na je training!

  • Text Hover
€12.90 voor 400 tabs

BCAA Aminzouren vergelijken

Uitleg tabel

Vergelijkingstabel BCAA en EAA aminozuren

Met alle verschillende soorten aminozuren supplementen op de markt is het lastig een keuze maken. Het feit dat er 20 verschillende soorten proteïogene aminozuren zijn met alle hun eigen voordelen maakt het niet simpeler.
Om het een stukje makkelijker te maken hebben we de meest bekende aminozuren supplementen met elkaar vergeleken. Hierbij hebben we gekeken naar de soorten aminozuren (BCAA, EAA) en eventuele toevoegingen.
Prijs: De prijs geeft aan wat BCAA of EAA supplement kost in de standaard hoeveelheid dat deze aangeboden wordt. Sommige supplementen hebben een grotere aanbevolen serving dan anderen. Wanneer je wil weten welk supplement de beste prijs per serving biedt kan je het beste vergelijken op ‘prijs per serving’.
Vorm BCAA: Er zijn twee verschillende vormen waarin aminozuren supplementen verkrijgbaar zijn. Dit is in de vorm van poeder of tabletten. Mocht je een voorkeur hebben voor een vorm kan je hier op vergelijken.
Samenstelling: Mocht je meer willen weten over de verschillende samenstellingen en soorten aminozuren raden we je aan om uitleg onderaan de tabel te bekijken. Beslis welke samenstelling het beste past bij jouw behoeften.

1 serving = 10gr

Wat zijn aminozuren?

De eiwitten die onze spieren vormen zijn constant in beweging, wanneer oude eiwitten het lichaam verlaten produceert het lichaam nieuwe eiwitten om de lege plek in te nemen. Deze eiwitten noemen we ‘aminozuren’.

BCAA’s (branded-chain amino acids) supplementen zijn erg populair onder bodybuilders en atleten, maar waarom precies? Naast de bekende BCAA aminozuren worden supplementen met de EAA aminozuren steeds populairder. 

Wat doen aminozuren?

Je lichaam ‘groeit’ wanneer de hoeveelheid eiwitten dat aangemaakt wordt groter is dan het aantal eiwitten dat wordt afgebroken door het lichaam (dit heet een anabole toestand).

Wanneer moet ik aminozuren gebruiken?

Wanneer het lichaam meer eiwitten verbruikt dan dat er aangemaakt wordt is er kans op spierafname (dit heet een katabole toestand). Het proces waarbij het lichaam proteïne aanmaakt noemen we ‘muscle protein synthesis’.

Wanneer je triant om spiermassa op te bouwen en maximale prestaties te behalen is het belangrijk je lichaam zoveel mogelijk in de ‘groei’ modus te houden. Over het algemeen zal een harde work-out er voor zorgen dat het lichaam in ‘afbraak’ modus treedt. Dit is waar de aminozuren een rol spelen.

Om het proces waarbij het lichaam eiwitten aanmaakt te versterken, kan er gesupplementeerd worden in aminozuren. Op deze manier blijft het lichaam langer in een anabole toestand waardoor spiergroei makkelijker en sneller gerealiseerd wordt.

BCAA vs EAA

Volgens de Essentials of Strength Training and Conditioning 4th ed., zijn onze spieren het meest gevoelig voor aminozuren tot en met 48 uur na het trainen. Dit is waarom aminozuur supplementen zo populair zijn gewoon voor, tijdens en na het trainen.


Uit het recent onderzoek gepubliceerd in Frontiers in Physiology is gebleken dat 5.6 gram BCAA na krachttraining leidt tot 22% meer muscle protein synthesis. Daarentegen bleek uit onderzoek gepubliceerd in the Journal of the International Society of Sports Nutrition dat er een hoge hoeveelheid nodig is van alle EAAs – niet alleen BCAAs – om deze groei in muscle protein synthesis te bewerkstellen. 


“Wanneer je met hoge intensiteit traint kan het behalen van je eiwitbehoeften een uitdaging zijn. Dit is waar BCAA en EAA supplementen van belang kunnen zijn” – Felix van Aken, MSc Bewegingswetenschappen.


Volgens van Aken helpen BCAA en EAA supplementen beide met spiergroei en spierherstel. Een BCAA supplement is eerder geschikt voor iemand die zijn of haar dagelijkse eiwittendoel gemakkelijk behaald. EAA is geschikt voor iemand die moeite heeft met behalen van zijn of haar dagelijkse eiwittendoel. 

  • Text Hover
bron: whatsgood.vitaminshoppe.com

Essentiële aminozuren

Er zijn intotaal 20 verschillende proteïnogene aminozuren onder te verdelen in drie verschillende groepen: essentieel, semi-essentieel en niet essentieel.

Voor de mens zijn er in totaal acht essentiele, tien niet-essentiële en twee semi-essentiële aminozuren. Deze aminozuren zullen dus uit voeding of supplementen gehaald moeten worden.

Hieronder zie je de 20 verschillende proteïneogene aminozuren

Let op: ‘niet essentieel’ en ‘semi-essentieel’ betekent niet dat één groep minder belangrijk is dan de andere groep. De behoefte aan proteïne verschilt per mens en de hoeveelheid proteïne dat door het lichaam wordt aangemaakt ook. Dit hangt af van factoren zoals leeftijd, geslacht en lichamelijke stress.

Niet-essentiële aminozuren:

  1. Alanine

  2. Asparagine

  3. Asparaginezuur

  4. Cysteïne

  5. Glutamine

  6. Glutaminezuur

  7. Glycine

  8. Proline

  9. Serine

  10. Tyrosine

Essentiële aminozuren:

  1. Isoleucine

  2. Lysine

  3. Methionine

  4. Pentylalaline

  5. threonine

  6. tryptofaan

  7. valine

  8. leucine

Semi-essentiële aminozuren:

  1. Arginine

  2. Histidine