Gezondheid, Supplementen

Wat zijn de bijwerkingen en voordelen van collageen?

Collageen is een van de meest voorkomende eiwitten in het menselijk lichaam. Het is een belangrijke component van de bindweefsel, en het is verantwoordelijk voor het versterken van het onderliggende netwerk van vezels en weefsel dat het lichaam stevigheid, elasticiteit en kracht geeft. Het is ook een essentieel eiwit voor gezonde huid, haar, nagels, botten, gewrichten en bloedvaten. Collageen kan ook worden gevonden in voedingsmiddelen zoals kip, eieren, vis en zuivelproducten, maar het is het meest effectief als het wordt ingenomen in supplementvorm zoals collageen poeder.

Waarom is collageen belangrijk?

Collageen is een eiwit dat wordt geproduceerd door het lichaam dat essentieel is voor het ondersteunen van de structuur en integriteit van de huid. Het helpt ook bij het handhaven van de elasticiteit, stevigheid en verjonging van de huid. Collageen helpt ook bij het herstellen van weefsels en het bevorderen van een goede doorbloeding. Het is belangrijk voor het behoud van een gezond en jong uitziende huid. Daarnaast kan collageen helpen bij het verminderen van de verschijning van rimpels en fijne lijntjes, waardoor de huid er jonger uitziet.

Wat veroorzaak collageen verlies?

Collageen verlies kan worden veroorzaakt door een aantal factoren, waaronder: huidbeschadiging (bijvoorbeeld te veel blootstelling aan de zon, roken (1) of toxische stoffen), leeftijd (er is een natuurlijk verlies van collageen met het ouder worden (2)), schildklieraandoeningen, chronische gewrichtsontsteking en ondervoeding. Sommige medicijnen, zoals prednison en retinoïden, kunnen ook leiden tot verlies van collageen.

De voordelen van collageen supplementen

Het nemen van een collegaan supplement brengt verschillende voordelen met zich mee. Hieronder behandelen we de voornaamste voordelen bij het nemen van collageen.

Voordelen voor de huid

  1. Verfijning en versteviging van de huid: Collageen suppletie leidt tot een betere textuur en elasticiteit van de huid door meer collageen te produceren. Dit betekent dat fijne lijnen, rimpels en andere tekenen van vroegtijdige veroudering worden verminderd.

  2. Hydratatie van de huid: Collageen helpt om de huid gehydrateerd te houden, wat belangrijk is voor het behoud van jeugdige uiterlijk. Het is ook bewezen dat collageen suppletie helpt bij het herstellen van barrièrefuncties die nuttig zijn voor het vasthouden van vocht in de epidermis.

  3. Bescherming van de huidcellen: Collageen suppletie helpt om schade aan de cellulaire structuur door UV-licht te voorkomen, waardoor muggenbeten, zonbeschadiging en kalenderveroudering worden bestreden. Daarnaast helpen collageenextract ingrediënten zoals vitamine C en E bij het versterken van antioxiderende bescherming tegen schade door stressvolle omgevingseenheden zoals straling, blootstelling aan chemische stoffen etc.

Voordelen voor de botten

  1. Verhoogde mineralisatie van de botten, wat resulteert in sterkere en dichtere botten.

  2. Verhoogde botmassa met als gevolg een verhoogd botsterkte.

  3. Verlaagde kans op fracturen en osteoporose.

  4. Verbeterde gewrichtgezondheid door de ondersteuning van het kraakbeenweefsel.

  5. Stimulering van collageen aanmaak, wat belangrijk is voor de gezondheid en reparatie van het bindweefsel rondom de botten, waardoor ze flexibeler en sterker zijn.

  6. Vermindering van ontstekingen veroorzaakt door arthritis of reumatische aandoeningen, die botten degeneratie kunnen veroorzaken.

Wat zijn bijwerkingen van collageen?

Bijweringen van collageen zijn zeer zeldzaam en komen vrijwel niet voor. De meest voorkomende bijwerkingen van het nemen van een collageen supplement zijn diarree, maagklachten, buikpijn en gasvorming. Sommige mensen kunnen ook gevoelig reageren op dit type supplement, waardoor er symptomen zoals huiduitslag kunnen optreden. Zeer zeldzame bijwerkingen zijn hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en slaapproblemen. In uitzonderlijke gevallen kan de inname van collageen supplementen leiden tot allergische reacties en andere ernstige bijwerkingen die onmiddellijke medische aandacht vereisen.

Veel collageen supplementen bevatten andere ingrediënten die hoog gedoseerd kunnen zijn. Het kan zijn dat potentiële bijwerkingen niet komen vanwege de collageen maar door andere ingrediënten binnen het collageen supplement.

Verschil tussen collageen supplementen en eiwitten

Collageen supplementen bevatten, in tegenstelling tot eiwitten die je vind in een eiwitshake, geen voedingsstoffen, zoals koolhydraten of vet. Collageen is een vorm van eiwit die je lichaam natuurlijk aanmaakt, maar wanneer je ouder wordt neemt de productie af. Door het gebruik van collageen supplementen kun je de laag aan collageen weer aanvullen en zo help je je huid strakker te houden met behulp van extra verzorging. Eiwitten bestaan uit een reeks aminozuren die essentieel zijn om je immuunsysteem, spieren, botten en organen optimaal te laten functioneren. Je lichaam gebruikt alle 20 soorten aminozuren om zichzelf op andere manieren te repareren dan met alleen collageen supplementen.


 


Geschreven door


Felix van Aken, MSc



Felix is een voedingsdeskundige met een bachelor in Health & Nutrition en een master in Health Sciences. Felix gebruikt zijn sterke achtergrond in voedingswetenschappen en voedingsadvies als redacteur en freelance schrijver. Als redacteur is het zijn missie om zoveel mogelijk mensen te laten zien dat een gezonde levensstijl niet ingewikkeld hoeft te zijn.

InfoFitness gebruikt alleen bronnen van hoge kwaliteit, zoals peer-reviewed onderzoeken, om de feiten in onze artikelen te ondersteunen. In ons redactioneel proces vind je meer informatie over het controleproces en hoe de redactie van InfoFitness de inhoud nauwkeurig en betrouwbaar houdt.

Toon bronnen ▼


  1. Yazdanparast, T., Hassanzadeh, H., Nasrollahi, S. A., Seyedmehdi, S. M., Jamaati, H., Naimian, A., Karimi, M., Roozbahani, R., & Firooz, A. (2019). Cigarettes Smoking and Skin: A Comparison Study of the Biophysical Properties of Skin in Smokers and Non-Smokers. Tanaffos, 18(2), 163–168. 

  2. Shin, J. W., Kwon, S. H., Choi, J. Y., Na, J. I., Huh, C. H., Choi, H. R., & Park, K. C. (2019). Molecular Mechanisms of Dermal Aging and Antiaging Approaches. International journal of molecular sciences, 20(9), 2126. https://doi.org/10.3390/ijms20092126