PORTFOLIO
SEARCH
SHOP
  • Your Cart Is Empty!

Pre workout kopen en vergelijken

Pre workout supplementen bestaan voornamelijk uit snelle koolhydraten, creatine, vitaminen, cafeïne en aminozuren. Met alle verschillende pre workout supplementen op de markt die ieder een tal van verschillende ingrediënten bevatten is het moeilijk een keuze te maken.

Om de keuze makkelijker te makken leggen wij je uit wat er allemaal in een pre workout kan zitten, uit welke ingrediënten je wel voordeel haalt en uit welke niet. In de onderstaande tabel vergelijken we de meest popualire pre workout supplementen.

Beste Pre workout (top 3)

Mocht je geen zin hebben om alle pre workout supplementen met elkaar te vergelijken hebben wij alvast onze top 3 voor je opgesteld. Naast dat onze expert de supplementen zelf getest hebben, is er gekeken naar de ingrediënten, doseringen, smaak en prijs van de supplementen.

Daarnaast is het van belang dat de supplementen door erkende aanbieders worden aangeboden waar het product veilig gekocht kan worden. 

Zie hieronder de top 3 pre workouts van Nederland!

Pre workout vergelijken

Uitleg tabel

Pre Workout

1 serving = 10gr  |  Caffeïne = per 100gr

Wat zit er in pre workout?

Wanneer je het label ziet op een pre workout supplement weet je vaak niet waar je moet kijken. De supplementen hebben allerelei ingrediënten die alle een nikszeggende naam hebben.

Om het wat simpeler te maken beschrijven we de meestvoorkomende ingrediënten die in pre workout zitten en beschrijven we de voordelen per ingrediënt.

Met deze kennis is het makkelijker een keuze te maken tussen alle verschillende pre workouts.

Cafeïne

Hoofddoel: Energie

Aanbevolen dosis: 200 tot 500mg

Cafeïne heeft een bewezen werking als het gaat om het verbeteren van prestaties op het gebied van uithoudingsvermogen als korte periodes van miximale inspanning.

Belangrijk om te weten is dat de aanbevolen doses per persoon kunnen verschillen. Dit ligt onder andere aan de dagelijkse consumptie aan cafeïne en het lichaamsgewicht.

Wanneer je later op de avond gaat supplementeren in pre workout is het goed om op de hoeveelheid te letten. De werking van pre workout kan een aantal uren aanhouden en kan het dus voorkomen dat het effect aanhoudt wanneer je wil gaan slapen.

Om dit te voorkomen kun je een beperkte hoeveelheid innemen of, wanneer mogelijk, eerder op de dag consumeren.

Aminozuren (BCAA)

Hoofddoel: Essentiële proteïne aanvullen binnen de spieren 

Aanbevolen dosis: 5g

Leucine, isoleucine en valine zijn essentieel wanneer het gaat om de proteïne levels binnen de spieren op peil te houden. Daarnaast zorgen de BCAA’s (branched chain amino acids) ervoor dat eiwitsynthese verhoogt wordt en eiwitafbraak wordt tegengehouden.

Beta-Alanine

Hoofddoel: Verminderen van verzuring en verhogen van uithoudingsvermogen van de spier.

Aanbevolen dosis: 2 tot 5g

Beta-alanine is een ‘niet essentieel aminozuur‘, wat wil zeggen dat de aminozuren door het lichaam zelf geproduceerd kunnen worden.

Bij het nemen van beta-alanine wordt de concentratie aan carnosine in de spier groter. De veronderstelling is dat deze toename in carnosine leidt tot een beter uithoudingsvermogen van de spier.

Creatine monohydraat

Hoofddoel: Verhogen van de ATP concentratie in de spieren (meer energie).

Aanbevolen dosis: 3 tot 5g

Creatine is het meest onderzochte supplement dat een 100% bewezen invloed heeft op spiergroei, kracht en uithoudingsvermogen. Wanneer er een optimale dosis creatine monohydraat in een pre workout supplement zit, betekent dit dat je niet apart in creatine hoeft te supplementeren. Dit scheelt vaak weer in de kosten.

Taurine

Hoofddoel: Verbeteren van het uithoudingsvermogen en de doorbloeding.

Aanbevolen dosis: 1 tot 3g

Uit recent onderzoek is gebleken dat bij consumptie van taurine de prestaties van middellange-afstandslopers met 1.7% zijn verbeterd. De Nationale Voedsen en Waren Autoriteit heeft gesteld dat taurine niet schadelijk is. Er zijn geen aanwijzingen voor ongewenste effecten en bijwerkingen van taurine.

Tyrosine

Hoofddoel: Verbeteren van focus en denkvermogen.

Aanbevolen dosis: 0,5 tot 2g

L-tyrosine is net als beta-alanine een niet-essentieel aminozuur. Het verbetert het denkvermogen en verlaagt de bloedruk wanneer je in stressvolle sitauties terecht komt. Ook heeft het een positieve invloed op focus en vermoeidheid, waardoor het een ontzettend populair supplement is in de sportschool.

Carnitine

Hoofddoel: Verbeteren van de energieproductie en spierherstel.

Aanbevolen dosis: 0,5 tot 2g

Een aantal verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat L-carnitine een positieve invloed heeft op herstel (1), zuurstofvoorraad in de spieren (2), uithoudingsvermogen (3) en de productie van rode bloedcellen (4).

Citruline

Hoofddoel: Verbeteren van het spieruithoudingsvermogen en verzuring tegengaan.

Aanbevolen dosis: 6 tot 8g

Citruline helpt met simulatie van de ATP-productie, dit is de belangrijkste energiebron voor de spieren. Naast het dienen als energiebron helpt citruline bij het verwijderen van verschillende afvalstoffen zoals meklzuur en amonniak uit het lichaam.