PORTFOLIO
SEARCH
SHOP
  • Your Cart Is Empty!

BCAA / Aminozuren vergelijken en kopen

Uitleg tabel

Vergelijkingstabel BCAA, EAA, Aminozuren

Met alle verschillende soorten aminozuren supplementen op de markt is het lastig een keuze maken. Het feit dat er 20 verschillende soorten proteïogene aminozuren zijn met alle hun eigen voordelen maakt het niet simpeler.

Om het een stukje makkelijker te maken hebben we de meest bekende aminozuren supplementen met elkaar vergeleken. Hierbij hebben we gekeken naar de soorten aminozuren (BCAA, EAA) en eventuele toevoegingen.

Prijs: De prijs geeft aan wat BCAA of EAA supplement kost in de standaard hoeveelheid dat deze aangeboden wordt. Sommige supplementen hebben een grotere aanbevolen serving dan anderen. Wanneer je wil weten welk supplement de beste prijs per serving biedt kan je het beste vergelijken op ‘prijs per serving’.

Vorm BCAA: Er zijn twee verschillende vormen waarin aminozuren supplementen verkrijgbaar zijn. Dit is in de vorm van poeder of tabletten. Mocht je een voorkeur hebben voor een vorm kan je hier op vergelijken.

Samenstelling: Mocht je meer willen weten over de verschillende samenstellingen en soorten aminozuren raden we je aan om uitleg onderaan de tabel te bekijken. Beslis welke samenstelling het beste past bij jouw behoeften.

Aminzouren

BCAA’s (branded-chain amino acids) supplementen zijn erg populair onder bodybuilders en atleten, maar waarom precies? Naast de bekende BCAA aminozuren worden supplementen met de EAA aminozuren steeds populairder. 

Wat zijn aminozuren?


De eiwitten die onze spieren vormen zijn constant in beweging, wanneer oude eiwitten het lichaam verlaten produceert het lichaam nieuwe eiwitten om de lege plek in te nemen. Deze eiwitten noemen we ‘aminozuren’.

Wat doen aminozuren?


Je lichaam ‘groeit’ wanneer de hoeveelheid eiwitten dat aangemaakt wordt groter is dan het aantal eiwitten dat wordt afgebroken door het lichaam (dit heet een anabole toestand).

Wanneer moet ik aminozuren gebruiken?


Wanneer het lichaam meer eiwitten verbruikt dan dat er aangemaakt wordt is er kans op spierafname (dit heet een katabole toestand). Het proces waarbij het lichaam proteïne aanmaakt noemen we ‘muscle protein synthesis’.

Wanneer je triant om spiermassa op te bouwen en maximale prestaties te behalen is het belangrijk je lichaam zoveel mogelijk in de ‘groei’ modus te houden. Over het algemeen zal een harde work-out er voor zorgen dat het lichaam in ‘afbraak’ modus treedt. Dit is waar de aminozuren een rol spelen.

Om het proces waarbij het lichaam eiwitten aanmaakt te versterken, kan er gesupplementeerd worden in aminozuren. Op deze manier blijft het lichaam langer in een anabole toestand waardoor spiergroei makkelijker en sneller gerealiseerd wordt.

BCAA vs EAA


Volgens de Essentials of Strength Training and Conditioning 4th ed., zijn onze spieren het meest gevoelig voor aminozuren tot en met 48 uur na het trainen. Dit is waarom aminozuur supplementen zo populair zijn gewoon voor, tijdens en na het trainen.

Uit het recent onderzoek gepubliceerd in Frontiers in Physiology is gebleken dat 5.6 gram BCAA na krachttraining leidt tot 22% meer muscle protein synthesis. Daarentegen bleek uit onderzoek gepubliceerd in het the Journal of the International Society of Sports Nutrition dat er een hoge hoeveelheid nodig is van alle EAAs – niet alleen BCAAs – om deze groei in muscle protein synthesis te bewerkstellen. 

“Wanneer je met hoge intensiteit traint kan het behalen van je eiwitbehoeften een uitdaging zijn. Dit is waar BCAA en EAA supplementen van belang kunnen zijn” – Felix van Aken, MSc Bewegingswetenschappen.

Volgens van Aken helpen BCAA en EAA supplementen beide met spiermassa toename en en spierherstel. Een BCAA suppelment is eerder geschikt voor iemand die zijn of haar dagelijkse eiwittendoel gemakkelijk behaald. EAA is geschikt voor iemand die moeite heeft met behalen van zijn of haar dagelijkse eiwittendoel. 

  • Text Hover
bron: whatsgood.vitaminshoppe.com

Essentiële aminozuren

Er zijn intotaal 20 verschillende proteïnogene aminozuren onder te verdelen in drie verschillende groepen: essentieel, semi-essentieel en niet essentieel.

Voor de mens zijn er in totaal acht essentiele, tien niet-essentiële en twee semi-essentiële aminozuren. Deze aminozuren zullen dus uit voeding of supplementen gehaald moeten worden.

Hieronder zie je de 20 verschillende proteïneogene aminozuren

Let op: ‘niet essentieel’ en ‘semi-essentieel’ betekent niet dat één groep minder belangrijk is dan de andere groep. De behoefte aan proteïne verschilt per mens en de hoeveelheid proteïne dat door het lichaam wordt aangemaakt ook. Dit hangt af van factoren zoals leeftijd, geslacht en lichamelijke stress.

Niet-essentiële aminozuren:

  1. Alanine

  2. Asparagine

  3. Asparaginezuur

  4. Cysteïne

  5. Glutamine

  6. Glutaminezuur

  7. Glycine

  8. Proline

  9. Serine

  10. Tyrosine

Essentiële aminozuren:

  1. Isoleucine

  2. Lysine

  3. Methionine

  4. Pentylalaline

  5. threonine

  6. tryptofaan

  7. valine

  8. leucine

Semi-essentiële aminozuren:

  1. Arginine

  2. Histidine